پژوهش‌های حقوق خصوصی

قراردادهای الکترونیک

يكشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۲۷ ب.ظ


نشریه دادرس شماره 5 دانشگاه پیام نور واحد چناران مشهد سال 1394 مهرماه - عضو هیئت تحریریه نشریه- مقاله قراردادهای الکترونیک.


مقاله:

 قراردادهای الکترونیک اصطلاحی است که اولین بار در اتحادیه های اروپا مورد استفاده قرار گرفته است .

در خصوص قراردادهای الکترونیک چند سند مکتوب وجود دارد که شامل :

1-      قانون نمونه ی آنسیدرال راجع به تجارت الکترونیک

2-      قانون نمونه ی آنسیدرال راجع به امضای الکترونیک

3-      کنوانسیون سازمان ملل متحد راجع به استفاده از ارتباط الکترونیکی در قراردادها

4-      قانون تجارت الکترونیک

و ....

قانون تجارت الکترونیک در بند 3 ماده ی 2 این قرارداد را به اسم عقد از راه دور معرفی نموده است و آن را چنین تعریف کرده : « ایجاب و قبول بین کالا و تامین کننده و مصرف کننده به استفاده از وسایل از راه دور است . »

اصولاً در قراردادهای الکترونیک ممکن است طرفین هرگز همدیگر را نبینند و یا در یک مجلس نباشند به همین علت می توان آن ها را شبیه عقود مکاتبه ای در حقوق مدنی دانست مثل : قراردادهای پست الکترونیکی یا ایمیل ، شبکه های چت ، فروش محصولات دیجیتالی و کلیه ی قراردادهای الکترونیک دارای شرایط اساسی قرارداد می باشند و آثار و احکام آنها تابع شرایط عمومی قراردادهاست .

طرفین قراردادهای الکترونیک ممکن است علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی ، سیستم های خودکار باشند و همیشه فرض بر صحت تمام قراردادهای الکترونیک می باشد و وجود اراده ی طرفین غالباً احراز می شود به دلیل اینکه داده پیام ها شامل بیان اراده طرفین هستند .

باید به این نکته توجه نمود که در تفسیر قانون تجارت الکترونیک همیشه باید غبطه ی  کشورهای بین الملل در نظر گرفته شود و در صورت سکوت یا ابهام قانون تجارت الکترونیک باید با توجه به مفهوم و منطق نظر قانونگذار در سایر قوانین مسئله مذکور را رفع نماییم .

همچنین ایجاب و قبول قراردادهای الکترونیک مانند سایر قراردادهاست با این تفاوت که در قراردادهای الکترونیک باید بین دعوت به ایجاب و خود ایجاب تفاوت قائل شد که گاهی فقط تبلیغات است و گاهی ایجاب مستقیم .

  دراکثر قراردادهای الکترونیک قبول عنصر تکمیلی ایجاب است و می تواند در تعیین مکان و زمان  قرارداد موثر باشد و در خصوص تعیین زمان قرارداد 4 نظریه وجود دارد :

1-       نظریه ی ارسال قبول

2-      نظریه وصول قبول

3-      نظریه ی اعلام قبول

4-      نظریه ی اطلاع ایجاب کننده از قبول

 از بین نظریات مطروحه نظریه ی ارسال و وصول قبول بیشتر مورد پذیرش واقع شده است به دلیل اینکه قراردادهای الکترونیک مشمول قواعد عمومی قراردادها می باشد و جنبه ی تجارت بین المللی داد و در حقوق بین الملل همیشه سعی شده از قانون حاکم بر کشوری که به محل ایجاب نزدیکتر است استفاده شود زیرا شرایط و مکان قرارداد با توجه به آن تعیین می شود .

  در پایان بحث باید 2 نکته را لحاظ نمود : یکی در باب خیار مجلس که اصولاً در قراردادهای الکترنیکی خیار مجلس راه ندارد زیرا قابل اثبات نیست ، دیگر در باب ادعای جعل که در قراردادهای الکترونیک به دلیل اعتماد بر امضای الکترونیک  ادعای انکار و تردید مسموع نیست و تنها می توان ادعای جعل نمود .


 


۹۷/۱۲/۱۲
آزیتا قربانی رحیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی