پژوهش‌های حقوق خصوصی

---

نشریه فصلنامه گفتمان حقوقی. سال سیزدهم بهار و تابستان 1395 دانشگاه آستان قدس رضوی - مقاله: تاسیسات حقوقی ناشی از روابط والدین با فرزندان در قانون حمایت خانواده.


 چکیده:

آخرین اراده قانونگذار در زمینه حقوق خانواده در قالب قانون جدید حمایت خانواده متبلور است. این قانون در اول اسفند سال یک هزار و سیصد و نود و یک به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید. نوآوری های این قانون لزوماً به معنای ایجاد تغییرات مثبت در حقوق خانواده نمی باشد. بلکه حتی موجد ابهامات بسیار در رویه قضایی نیز گردیده است. یکی از این نوآوری ها را می توان در تاسیسات حقوقی ناشی از روابط والدین با فرزندان در قانون حمایت خانواده دانست .

واژگان کلیدی:

حقوق خانواده - نوآوری - روابط والدین با فرزندان.


مقدمه:

قوانین مربوط به روابط خانوادگی و قانون حمایت خانواده در طی سالهای اخیر با دگرگونی کمتری روبرو بوده است و از سال 1353 با توجه به رشد آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج،این قوانین تغییر زیادی ننموده بود تا اینکه قانونگذار در سال 1391 اقدام به تغییر قانون حمایت خانواده مصوب1353 نمود .

از آنجایی که انتظار می رود با پیشرفت جامعه ی بشری و به روز شدن بسیاری از قوانین مسائل و مشکلات خانواده ها نیز کاهش پیدا بنماید بر همین مبنا قانونگذار سعی نموده با تصویب قانون جدید خلع های سابق را پر نماید از این رو با اصلاحات انجام گرفته بر روی نص قانون حمایت خانواده تغییرات بی نظیری در بعد تاسیسات حقوقی همچون روابط زوجین و فرزندان در ابواب مختلف  به چشم می خورد .

لذا در این پژوهش سعی شده در مبحث تأسیسات حقوقی ناشی از روابط والدین با فرزندان در قانون حمایت خانواده بحث نماییم و به آثار و سازوکار این قانون در مباحث حضانت ، سرپرستی ، نفقه و اهدای جنین دستیابیم همانا مسائل دیگر بسیاری نیز وجود دارد در باب قانون حمایت خانواده که خارج از بحث ماست .




منابع و ماخذ :

1. پوراسدی،محمد، مجید هاشمی،مقاله بررسی پدیده طلاق و چگونگی حضانت فرزندان بعد از مفارقت،دو فصلنامه   مطالعات پلیس زن،سال ششم،شماره شانزدهم،1391.

2. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد سوم، تهران، کتابخانه گنج دانش، چاپ چهارم ،1388.

3. حسینی مقدم،عسکر،مقاله مبانی فقهی حضانت کودک با تأکید بر اعلامیه جهانی حقوق کودک،فصلنامه علمی-    . . پژوهشی علوم اسلامی،سال پنجم،شماره هفدهم،بهار 1389.

4. شمس، عبدالله، 1385 ، آیین دادرسی مدنی، جلد دوم، تهران، انتشارات دراک، چاپ ششم.، 1385 .

5. شهریاری، حمید، اهدای گامت از منظر اخلاق اسلامی، فصلنامه پایش، پژوهشکده فنآوریهای نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی، ابن سینا، 1386.

6. صفایی، حسین ،اسدا... امامی، مختصر حقوق خانواده ، تهران  ، انتشارات میزان،چاپ 10،1385.

7. صفایی، سید حسین، سید مرتضی قاسم زاده، حقوق مدنی، اشخاص و محجورین، تهران، انتشارات سمت، چاپ 16 ، پائیز1389 .

8. عباسی، محمود، مقاله مطالعه تطبیقی اهدای جنین از منظر اخلاق و حقوق پزشکی، مجله حقوق پزشکی، سال ششم، شماره21 ، تابستان 1391 .

9. فتحی، یونس، ایرانپور، حمید،  قانون حمایت خانواده در نظم حقوقی کنونی، تهران،خرسندی، چاپ اول، 1393.

10. کاتوزیان، ناصر، دورة مقدماتی حقوق مدنی، خانواده،تهران ،انتشارات میزان ، چاپ5 ، 1385 .

11. مشایخی،قدرتالله،مقاله حضانت از دیدگاه فقه و حقوق،فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، سال دوازدهم،شماره 41 ،بهار 1381 .


 


 


۹۷/۱۲/۱۴
آزیتا قربانی رحیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی