پژوهش‌های حقوق خصوصی

عقد رهن در نظام حقوقی ایران و بانکداری

سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۷:۴۰ ب.ظ

نشریه دوفصلنامه علمی تخصصی دهکده جهانی حقوق بین الملل سال اول شماره 1 پاییز1395


چکیده:

عقد رهن از جمله عقود مصرح در قانون مدنی است که در طول سالها مورد توجه حقوقدانان  و فقها بوده است. بانکها به منظور اطمینان از بازگشت تسهیلات اعطایی به دریافت وثایق معتبر از مشتریان اغلب در قالب تنظیم سند رهنی مبادرت می ورزند و در صورت عدم تادیه بدهی یا ایفای تعهد در سررسید مطابق ماده 34 قانون ثبت اصلاحی سال 13866 از طریق صدور اجراییه و طی مراحل قانونی پس از ارزیابی و تعیین ارزشو انجام مزایده طلب خود را وصول می نمایند.

آنچه در پژوهش حاضر مورد تاکید قرار گرفته است بررسی عقد رهن در نظام حقوقی ایران و سیستم بانکداری است.

یکی از عقودی که در بانکها مورد استفاده قرار می گیرد رهن عام است که مورد پذیرش علما و فقها نیز قرار گرفته است لیکن وجود دین مقدم بر رهن است که بر اساس فقه امامیه و حقوق ایران یکی از اصول عقد رهن به شمار می رود که با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات سبب دین است و بانکها نیز با پرداخت مبلغی کم ابتدا مشتری را بدهکار می کنند این نقیصه را پوشش داده اند که نگارنده با بیان مباحث نظری و عملی و تحلیل آنها هدف تبیین خصوصیات عقد رهن در نظام بانکی دارد.

واژگان کلیدی: بانک- وثیقه- رهن- فقه- حقوق.

۹۸/۰۱/۰۶
آزیتا قربانی رحیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی